Wednesday, 2 November 2016

Novel 'PENUNGGU RIMBA' TOMBIRUO dan PENJARA MATI

Assalamualaikum.

Aidi Juma from Zalora



'PENUNGGU RIMBA' TOMBIRUO by Ramlee Awang Murshid (Alaf 21)

Sinopsis belakang novel:

Tiga kali surat wasiat itu dipinda. Empat nama telah disenaraikan. Nama ke lima telah disingkirkan. Dua belas pembunuhan kemudian.dilakukan. Lelaki sadis itu sanggup membunuh kerana nafsu, wang, kuasa, dan dendam! Dan setelah 30 tahun, mereka dipertemukan untuk mengatur semula episod hidup yang penuh ngeri.

p/s : Aku merupakan salah seorang penggemar tegar karya RAM. Dan RAM tak pernah mengecewakan.


PENJARA MATI by Riduan Judin (Alaf 21)

Sinopsis belakang novel:

Pembunuhan Datuk Haris menjadi satu tanda tanya. Satu satunya wajah yang berjaya dirakam melalui kamera litar tertutup ialah wajah Malik, sekaligus membuatkan lelaki itu diburu polis. Dia nekad membawa diri pulang semula ke tanah kelahirannya, Sabah.

Mahairah - Gadis kelahiran Tambunan yang terbuka hijab mata. Seringkali melihat manusia primitif yang berjalan berbondong bondong dan dihantui semangat yang maha ghaib. Misteri itu lebih tragis apabila dia kerap kali pengsan. Apabila tersedar, dunianya sudah berubah.

Pertemuan Malik dan Mahairah menggamit memori lama. Akibat hijab mata Mahairah yang terbuka, dia dan Malik terdampar di dunia yang tidak pernah terfikir dek minda. Mustahil ada jalan keluar! Untuk hidup di situ, mereka harus mati!

"Ini tempat orang sudah mati. Yang masih hidup tidak boleh berada di sini!" - Manusia Primitif.

'Topeng' merupakan cara terbaik menyembunyikan kejahatan. Jangan sesekali tertipu.

p/s : Aku baca sekerat jalan jer. Sorry.


See ya.

14 comments:

  1. menariknya plot penjara mati tu!

    ReplyDelete
  2. harap novel2 ni dijadikkan drama untuk slot akasia tv3.. haha..nak baca tak larat pulakk

    ReplyDelete
  3. best ta riduan junid punye buku? selalu bace yg RAM je...

    ~wink~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kurenggg laa wak. Saya pestime gak nie baca karya RJ.

      Delete
  4. rajinnya baca novel :D
    http://mellyacrayola.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. fuh boleh tahan rajin baca novel yer.. sy ni dh mula kurang baca novel.. tak taw la bila minat tu nk dtg semula..-.-

    buku tu beli ke pinjam di library?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun ikut musim gak. Musim rajin, rajin laa baca novel.

      Pinjam library. Tak pernah lagi beli novel.

      Delete
  6. Kat mph ada jual tak buku ni?

    Pertanyaan dari:

    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    ReplyDelete