Monday, 30 November 2015

Manok Pansoh | Ayam Pansuh

Assalamualaikum.

Petang nie makan manok pansoh. Bapak rajin masak menu nie. Hehe Takde gambar bapak masak sebab aku malas nak gi tepi sungai. Hujan.


Ayam, air, pucuk ubi kayu, daun kunyit, halia, dan lain lain masuk dalam buluh. Pastu masak. Tak sama ke rasa sup ayam dengan manok pansoh? Ya, tak sama. Ada kelainannya :D


Sorry laa. Sedara mara ramai sangat cuti cuti macam nie. Berebut rebut nak makan. Aku nak ambik gambar cantik sikit pun tak boleh. Kang talipon aku pulak kena pansoh. Huffft.

Phewww makan panas panas waktu hujan memang kaw ~

58 comments:

  1. interesting..seriously tak pernah dengar pasal amyam pansuh ini.

    ReplyDelete
  2. huda tak pernah dgr. mesti sedap!

    ReplyDelete
  3. salam, ktc masak dalam buluh eh, akak ni baru tgk . unik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasi pun ada masak dalam buluh juga kan, KTC?

      Delete
    2. Ada, kak. Nasi buluh. Errr, lemang pun. Hehe

      Delete
  4. biasa tgk dlm tv je....mesti sedapkan....

    ReplyDelete
  5. Ya Allah! teringinnya nak rasa :D seriously!!

    ReplyDelete
  6. omagassdd...rinduk ati..dah ngidamm mk mkn manok pansuh T.T..ctok di semenanjung susa mk carik buluh nk sesuai,mun di tempat kita sarawak nun bnyk da jak buluh2 yg sesuai..

    ReplyDelete
  7. bestnya ktc.. akak x penah makan.. tengok orang buat je penah.. tu pun lam tv .. telan liur plak hai..:) heee

    ReplyDelete
  8. huwaaaaaaaaaa rasa dia mesti special omggg <333
    dapnyaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  9. 1st time dengarr pasal ni.. hiks. teringin mau rasaaa :D

    ReplyDelete
  10. ina first time dengar heheh.. dia ada jual kat kedai ke? or kene buat sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak silap memang ada restoran / kedai makan yang menyediakan menu ayam pansuh nie. Tapi rare laa kot :)

      Delete
  11. Biasa tengok dalam rancangan masakan kat TV. Tapi tak pernah cuba. Teringinnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cubalah, Kak Farrah. Untuk productive December pulak. Hiks

      Delete
  12. nyaman jak cik akak nga..hihi
    telan jak air liur

    ReplyDelete
  13. yarabi nyaman eh. haha. lamak lalu dah sik makan ayam pansoh tok hahaha :')

    ReplyDelete
  14. tak pernah mkn pula style gini hehe

    ReplyDelete
  15. ehhhh, akak orang sarawak kee?

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum...
    nak satu buluh... nok wat tabong... kikikiki

    ReplyDelete
  17. apuhhhhhh...nyamai nyak.....kami kak makai manuk pansoh...hahhaha

    ReplyDelete
  18. masak dalam buluh eh? wuu 1st time dengar nama makanan ni.
    blog akak ni selalu perkenalkan perkataan2 baru bagi saya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah, masak dalam buluh.
      Heee thanks jugak selalu singgah :)

      Delete
  19. tak pasti betul ke tak. tapi macm pernah makan dekat sungkai kat jalan masuk nak ke hotspring. perasan sebab ade buluh tu. tapi nama nya tak ingt samada pansuh ke ape.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, yeke. Mungkin laa tuu kot. Sedap tak? Hihi

      Delete
  20. nampak sedap tu.. pasti rasanya asli.. ;)

    ReplyDelete