Thursday, 8 October 2015

Nikam Semei

Assalamualaikum.

Dah selesai alhamdulillah

Meriah

Close up sikit

Kah !

Nak balik dah

Nikam : Baling ( Membaling )
Cemei / Semei : Semai ( Semaian )

Membaling semaian? Hahaha Baling jangan tak baling.

Kalau tak silap aku, kat semenanjung proses nie dipanggil " pengalihan anak padi " kan? Yang kita pindah biji benih ke tapak semaian tuu. Heee :)

See ya.

20 comments:

  1. peh..rajin bercucuk tanam. Rasa diri ini mcm terlalu bandar sgt bila tgk scene camni..hehe..
    Lawa gambar. Pakai kamera apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bawak bawak laa diri tuu pegi berjalan jalan kat kampung :P
      Pakai kamera phone Sony.

      Delete
  2. penat tak nikam semei ni? hehe. malang sekali kat kampung saya tkde sawah pagi. teringin jugak nk bersawah-sawah ni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takde keja yang tak penat. Hehe
      Jom aa gi sini. Boleh kita berkubang dalam sawah :P

      Delete
  3. ooooo... gambar yg lepas tu ada kaitan dengan nikam semei nilah...

    Bila dah besar sejuk je mata memandang sehijau padi ni..

    ReplyDelete
  4. seronoknya main kat sawah! kita tak pernah main kat sawah. ngeeee

    ReplyDelete
  5. wah..mesti seronokkan? teringin saya nak mencube bersawah =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada rezeki dan kelapangan, boleh laa cuba :)

      Delete
  6. Tak pernah rasa pengalaman camtu sebab family tak ada bendang ^-^

    ReplyDelete
  7. zizie xpernah ke sawah... hukhuk

    ReplyDelete
  8. owh, ingatkan amenda maksud nikam cemei.. now i know :)

    ReplyDelete
  9. wahhhh bestnya... baru tau maksud nikam semei ni :)

    Lawa gambar, mesti guna kamera best...^^

    ReplyDelete
  10. first time dengar perkataan nikam cemei xD

    ReplyDelete
  11. Tak pernah ada pengalaman macam ni sebab dekat-dekat rumah takde sawah bendang.

    ReplyDelete